Koncom novembra som dostal pozvanie na prehliadku firmy Daiwa v ich „základni“ v Glasgowe. Takéto ponuky neprichádzajú každý deň, a tak som rád súhlasil. Tejto výnimočnej udalosti sme sa zúčastnili šiesti, a to traja obchodní zástupcovia z Čiech, jeden zo Slovenska a dvaja novinári. „Na prvom mieste je najdôležitejší karbón. Tu pracujeme len s tým najkvalitnejším. Prvotne sa z neho vyrábajú kozmické lode, ďalej autá a do tretice naše rybárske prúty“ – dozvedáme sa od manažérov. Karbónové pláty sú navinuté na veľkých trubiciach a rozdelené podľa hrúbky a smeru „trhania“. Spojením dvoch plátov s rozdielnou orientáciou karbónových vlákien vzniká extrémne pevná štruktúra, ktorá je nesmierne dôležitá pri výrobe prútov. Pláty sa režú na presne dlhé a široké diely...
info
Kategória: Infoservis
Vyšiel v čísle: JANUÁR 2010
Počet strán v magazíne: 4
Od strany: 26
Článok si môžeš prečítať zadarmo od 21.04.2015.
S kolegom z Českého Rybára som sa stretol na letisku v Brne, ostatnú časť výpravy sme mali „vyzdvihnúť“ v Londýne na letisku Stansted. Odtiaľ sme už všetci spolu leteli do Glasgowa. Tam nás čakali zástupcovia firmy Daiwa a odviezli nás do hotela. Všetci sme boli naozaj poriadne unavení, ale zaspávalo sa nám ťažko.
Od zrodu po súčasnosť
Ráno sme vyrazili. Plán bol jasný – oficiálne privítanie, prehliadka výrobnej časti fabriky, sledovanie testov prútov a nakoniec spoločná večera v meste. Na recepcii sme dostali visačky s návštevníckym povolením na vstup a vzápätí nás pohltil pracovný ruch a tempo výroby. Usadili sme sa v rokovacej miestnosti a boli sme predstavení manažmentu spoločnosti.
Jeho zástupcovia nám veľmi pútavo porozprávali o založení firmy, o jej postavení na trhu, výrobných závodoch, konkurencii a podobne. Spoločnosť Daiwa bola založená pred 32 rokmi a aj po takej dlhej dobe tu stále pracuje štvorica, ktorá bola pri jej založení. Závody, ktoré pracujú pre spoločnosť, sú roztrúsené po celom svete. Tá najlepšia kvalita sa vyrába v Japonsku, nasleduje fabrika vo Veľkej Británii a Thajsku a skupinu uzatvára Čína a Vietnam. Rozdiel v tovare, ktorý sa produkuje v Ázii a v Británii spočíva v tom, že na Ďalekom východe sa pracuje s menej kvalitným karbónom. Komponenty sú rovnakej kvality, ale infraštruktúra, energie a všetky súvisiace náklady sú v Ázii lacnejšie.
Aj napriek svetovej kríze je spoločnosť Daiwa na poprednom mieste v Británii a čoraz viac klientov sa vracia k produktom tejto spoločnosti. Tradícia a kvalita sú istotne tým pravým lákadlom!
Kozmické lode, autá a prúty...
Po brífingu sme sa presunuli do haly. Dostali sme ochranné okuliare a utvorili skupinku pri prvej zastávke prehliadky. Tú po celý čas viedol sympatický Steve a sekundoval David. Obaja páni, hoci sa priamo nepodieľajú na výrobe, mali veľmi presné informácie o každom kroku, o každej maličkosti, ktorá je taká dôležitá pri zostavovaní prútov od Daiwy.
„Na prvom mieste je najdôležitejší karbón. Tu pracujeme s tým najkvalitnejším. Prvotne sa z neho vyrábajú kozmické lode, ďalej autá a do tretice naše rybárske prúty“ – dozvedáme sa od manažérov. Karbónové pláty sú navinuté na veľkých trubiciach a rozdelené podľa hrúbky a smeru „trhania“. Spojením dvoch plátov s rozdielnou orientáciou karbónových vlákien vzniká extrémne pevná štruktúra, ktorá je nesmierne dôležitá pri výrobe prútov. Pláty sa režú na rovnako dlhé a široké diely. Rez musia urobiť vždy novým nožom! Takto sa zaručí bezchybné zarovnanie, bez akýchkoľvek rozstrapkaných vlákien.
Spojené pláty sa natáčajú na oceľový tŕň, kde získavajú približný náznak finálneho produktu – rybárskeho prúta. Každý z tŕňov má označenie, všetky sú podrobne roztriedené podľa hrúbky, miesta na prúte, atď. Do najkrehkejších partií prúta sa do karbónu vpletá špeciálna tkanina, ktorá sa pri pomalom naťahovaní trhá, ale pri prudkom potiahnutí drží veľmi pevne. Toto sa využíva napríklad pri hrubých častiach plavačkárskych deličiek. Tých sa tu, mimochodom, denne vyrobí až 50!
Ako sa rodí prút
Nasleduje strojové natáčanie špeciálnej teplovzdornej pásky. Napokon vyzerá prút tak, že v strede je oceľový tŕň, na ňom karbón, na ktorom je navinutá páska. Všetko toto sa pečie zhruba hodinu pri teplote 120 °C. Výsledkom je veľmi pevný, tvrdý blank prúta. Karbón sa teplom roztiahne mierne do strán, avšak ani oceľ pod ním, ani páska nad ním ho „nepustí“.
Uhlíkový blank je skoro hotový. Ostáva len vyraziť tŕň, orezať pásku, pripevniť sedlo navijaka a rúčku, nafarbiť ho a nalakovať, pripevniť očká. Tie sa viažu poloautomaticky. Pracovníčka pripevní prút do rotačného prístroja, podrží niť a stroj ju sám navinie. Obsluha však musí pozorne sledovať hustotu navíjania, resp. presné ukladanie nite. Prút s navinutými očkami putuje do ďalšieho oddelenia, kde ho vodorovne uložia do rotora a pripevnené očká ručne zatrú lepidlom na živičnej báze. Vytvrdenie sa deje pod UV svetlom.
Ďalšou, veľmi dôležitou a zaujímavou činnosťou, je farbenie prútov. V čase, keď sme tadiaľ prechádzali, boli na rade deličky. Podotýkam, že chytanie na deličky je v Británii veľmi populárne, je tu množstvo menších jazier a veľmi veľa rybárov sa venuje práve tomuto druhu plávanej.
Farbenie sa tu robí formou sieťotlače. Čím viac farieb sa pri prúte použije, tým viac krokov je potrebných. Na jedenkrát sa môžu použiť len 2 farby. Je to jeden z najpresnejších krokov výroby; pri centrovaní šablóny a blanku sa používa laserové svetlo, zrkadlá a celkovo vyzerá proces veľmi efektne. Prút je po nafarbení veľmi hladký, pretože sa využíva len veľmi tenká vrstvička farby.
Po skompletovaní celého prúta prichádza na rad finálna kozmetická úprava. Odmastenie, kontrola vyváženia, grafiky, atď. Chybné kusy odstránia a tie dobré balia a expedujú do skladu. Na konci výroby tvoria kazové kusy asi 2 %. Ak sa táto hranica prekročí, výroba je zastavená do tej doby, kým sa nenájde a nevyrieši príčina problému.
Daiwa pri výrobe dodržuje zásady BSI – British Standard Institution (Britský inštitút štandardov). Denne sa tu vyrobí 150 prútov, a ako som spomínal, asi 50 deličiek. Priamo v tejto fabrike sa nevyrábajú lacnejšie prúty ako v hodnote 125 libier (cca 111 eur).
V začiatkoch výroby to bolo úctyhodných 600 kusov, ale technológia nebola taká dobrá, nepracovali s takými presnými prístrojmi. Teraz sa ich tu vyrobí oveľa menej, ale výsledná kvalita je na vynikajúcej úrovni. Je dôležité spomenúť, že v továrni sa všetok odpad recykluje. Takistu recyklujú aj odpadovú vodu, ktorá sa po prečistení vracia opäť do výroby. O toto všetko sa vo fabrike v Glasgowe stará 130 zamestnancov.
Všetko pre spokojného zákazníka!
Prišiel čas obeda, a tak sme mohli skúsiť aj to, ako je postarané o zamestnancov. Boli sme príjemne prekvapení. V závodnej kantíne majú na výber z množstva jedál, šalátov a nápojov. Posilnení a oddýchnutí sme sa zhromaždili v miestnosti, kde sme návštevu aj začali a smerovali naše zvedavé otázky Davidovi, ktorý na ne rád odpovedal, a takisto sa pýtal on nás. Zaujímal ho názor na ich tovar u nás, členská rybárska základňa v oboch krajinách a cieľová skupina, na ktorú by mohli byť smerované výrobky v nastávajúcom roku.
Potom sme sa presunuli do sekcie skladových priestorov. Majú ich tu naozaj obrovské a tovar veľmi starostlivo uložený a zaevidovaný. Zaujímavý bol sklad náhradných dielov. Zhromažďujú v ňom všetky možné komponenty tovarov, ktoré sa napríklad už aj päť rokov nevyrábajú. To všetko pre prípad reklamácie. V zásuvkách sú všetky možné pružinky, skrutky, kľučky navijakov, očká... Všetko pre spokojného zákazníka!
Zatiaľ čo pripravovali testovací stroj na prúty, naša mini skupina sa ocitla v showroom (predvádzacia miestnosť). Boli tu vystavené všetky výrobky firmy Daiwa, ako aj partnerskej firmy, ktorá bola zastúpená oblečením. Nádherne nasvietená okrúhla miestnosť nás doslova opantala a kochali sme sa prútmi, navijakmi, bižutériou a všetkým možným, čo pre nás vyrába Daiwa. Všetkých nás zaujala muškárska sekcia. Množstvo prútov, medzi nimi aj masívne obojručné lososové. Proste nádhera. Pohľad na exponáty nám pripomenul, že Daiwa produkuje aj široké spektrum muškárskych šnúr, vlascov a kolekcií múch na rôzne použitie.
Výnimočný „TERMINÁTOR“
Tester prútov, alias „TERMINATOR“, bol pripravený, mohli sme začať. Na túto časť prehliadky sme sa asi najviac tešili. Prístroj vyzerá veľmi jednoducho. Niečo podobné pneumatickému kladivu, alebo kálačke na drevo. Je to však veľmi dômyselné zariadenie, ktoré sa dá presne nastaviť na ťah prúta. Výnimočný je aj tým, že je jediný v celej Európe. A ten je práve pred nami.
Ako prvý adept na rozlámanie putoval do pazúrov Terminátora matchový prút Spectron Competition. Ťah bol nastavený na maximálnu možnú mieru, na ktorú bol prút stavaný a divadlo sa mohlo začať. Prút sa ohol, ohol sa ešte viac a vydržal. Následne vydržal ešte o niekoľko kilogramov viac, na akú záťaž bol stavaný. Výborná práca!
Ďalším testovaným prútom bol kaprový prút s dimenzovaním 8 kilogramov v ťahu. Museli sme dodržať bezpečnú vzdialenosť, lebo teraz by mohlo prísť to, na čo sme všetci čakali. Zlomenie, deštrukcia. „Zlomí sa asi tu, niekoľko centimetrov nad sedlom navijaka...“ - komentoval vývojový inžinier. Nastavil 8 kilogramov, nič sa nedialo. Pri desiatich kilogramoch sme túžobne očakávali lámanie. Opäť nič. Pri stroji sa zhromaždilo celé vedenie podniku a spolu sme sledovali túto udalosť. Prút dostával poriadne zabrať. Desať kíl, jedenásť, všetci sme neveriacky pozorovali prút, ktorý sa temer dotýkal zeme. Ohnutý bol do neuveriteľného tvaru.
„Dáme tam trinásť kilogramov“ – šokoval skúšobný inžinier. Prút skrútilo ešte viac, je to neuveriteľné, ale on naozaj držal a vôbec sa netváril, že by chcel prasknúť, alebo sa dokonca zlomiť. Všetci sme žasli a skúšali ho ešte rukami doraziť. Prút však odolal a naša námaha ho nezaujímala. Poklona pre celý tím Daiwa!
Je veľmi dôležité si uvedomiť, že prúty, ktoré sa tu vyrábajú, sú ručne zhotovované a dôsledne kontrolované. V testovacom zariadení je vždy kontrolovaná náhodná vzorka zo série a kontrolou prechádzajú prúty aj počas samotnej výroby. Britská dôslednosť a kvalita výrobkov sa v továrni Daiwa odzrkadľuje viac ako 100-percentne.
Veľmi milé stretnutie sme zavŕšili spoločnou večerou v indickej reštaurácii a plní dojmov sme zaľahli do postelí. Na druhý deň ráno sme domov odchádzali len dvaja. S kolegom Radkom Divišom z Českého Rybára sme cestu cez Londýn zakončili v Brne, kde sme sa rozlúčili. Ostatní členovia našej výpravy ostali ešte 1 deň v Glasgowe, kde absolvovali produktové školenia, aby vám, našim čitateľom a rybárom, mohli priniesť najčerstvejšie informácie zo sveta skvelého tímu Daiwa.
Na záver mi ostáva poďakovať vedeniu celého závodu za pohostinnosť a veľmi milé privítanie v ich firme, ako aj kolegom, s ktorými som mohol absolvovať túto nezabudnuteľnú cestu.
Celá fotogaléria k článku
Stiahnuť článok v PDF formáte.